TRAUMA
TRAUMA
DIN 5 IANUARIE 2016 ÎN CINEMATOGRAFE
Will Smith interpretează rolul titular din Trauma, un thriller dramatic bazat pe incredibila dar adevărata poveste a imigrantului Benner Omalu, un strălucit neuropatolog, care făcând o importantă descoperire medicală a ajuns, ca şi David împotriva lui Goliat, să se lupte cu una dintre cele mai puternice instituţii ale lumii.
Columbia Pictures prezintă, în asociere cu LStar Capital şi Village Roadshow Pictures, producţia Scott Free / Shuman Company / Cara Films / Cantillon Company production, Trauma. În rolurile principale ale filmului îi vom revedea pe Will Smith, Alec Baldwin, Gugu Mbatha-Raw, Arliss Howard, Paul Reiser, Luke Wilson, Adewale Akinnuoye-Agbaje, alături de David Morse şi Albert Brooks. Scenariul şi regia îi aparţin lui Peter Landesman. Producătorii sunt Ridley Scott, Giannina Scott, David Wolthoff, Larry Shuman şi Elizabeth Cantillon. Povestea se bazează pe articolul din revista GQ, “Game Brain,” scris de Jeanne Marie Laskas. Producătorii executivi sunt Michael Schaefer, David Crockett, Ben Waisbren, Bruce Berman şi Greg Basser. Imaginea a fost realizată de Salvatore Totino, ASC, iar scenografia de David Crank. Montajul îi aparţine lui William Goldenberg, ACE. Costumele sunt creaţia designerului Dayna Pink, iar muzica îi aparţine lui James Newton Howard.
DESPRE FILM
Aceasta este o poveste despre cei care trag semnalul de alarmă, care grăiesc adevărul, care se luptă cu sistemul ca nişte adevăraţi David împotriva lui Goliat,” afirmă Peter Landesman, scenaristul şi regizorul noului film Trauma, care reprezintă traiectoria lui Bennet Omalu, un doctor care a făcut o descoperire medicală epocală. “Ideea că acest om este cel care spune adevărul despre noi, despre ceva ce iubim mult, este poetică şi uimitoare. El nu vrea decât să devină cetăţean american, să spună adevărul şi să fie lăsat în pace.”
“Peter are o abilitate unică pe platou,” spune Will Smith, care joacă rolul doctorului Omalu. “Peter este ca un reporter de investigaţii. El obişnuieşte să prezinte cele mai mici detalii ale unei situaţii sau ale unei persoane – el dezvoltă povestirea atât pe orizontală cât şi în profunzime, mai mult decât ai vedea în orice alt film. Totuşi, el nu scapă din vedere nici aspectele picturale, pe care le transpune în imagini, dând dovada unui talent rar.”
“În centrul acestei povestiri se află un om care spune adevărul despre un sport cu care el nu are nicio legătură, dar despre care trebuie să furnizeze informaţii neplăcute şi nedorite. El o face în ciuda faptului că oamenii pe care-i informează sunt cei în mijlocul cărora ar vrea să fie acceptat,” adaugă Smith. Deşi Dr. Omalu, un imigrant din Nigeria, îşi doreşte cu ardoare să devină cetăţean american, descoperirea pe care o face va conduce la discreditarea numelui său în mijlocul comunităţii americane în care trăieşte.
“În timpul acestei poveşti, eu nu mă gândesc la fotbal – mă concentrez asupra lui Bennet şi asupra durerii şi triumfului acestui emigrant, care a venit în America, a suferit o mulţime de nedreptăţi, dar în final a reuşit să dovedească adevărul,” adaugă Smith. “Privesc acest film ca pe un capitol încheiat din viaţa lui Bennet. El s-a născut în timpul unui raid aerian, în Nigeria. Mama sa a fost lovită de un şrapnel chiar în timpul naşterii sale. Să porneşti în viaţă sub asemenea auspicii pentru a ajunge apoi subiect de film la Hollywood – aş spune că aceasta e povestea devenirii unui erou.”
Pentru scenaristul şi regizorul Peter Landesman, filmul reprezintă mai mult decât o poveste despre fotbal. “Fotbalul profesionist este mai mult decât un sport. Mai mult decât o afacere. Este o instituţie culturală şi naţională. Miza e foarte mare atât la nivel cultural, cât şi social şi economic. Şi ca în orice afacere de o asemenea anvergură, există oameni puternici şi investiţii costisitoare, care au tot interesul să menţină mingea în teren, indiferent de riscuri sau pierderi. Când Dr. Omalu a făcut descoperirea care ameninţa nu numai afacerea, ci însăşi esenţa jocului – loviturile, violenţa – aceste interese au explodat. Dar Dr. Omalu nu era interesat decât de adevăr, de memoria celor ce si-au dat viaţa, fiind hotărât să facă publice descoperirile şi concluziile. Sper că filmul reuşeşte să facă acelaşi lucru. Miza lui nu putea fi mai mare.”
După descoperirea traumelor cerebrale cornice la sportivi, Dr. Omalu şi-a publicat constatările şi concluziile. El s-a aşteptat ca după aceasta să urmeze o dezbatere serioasă asupra modului în care fotbalul ar putea deveni un joc mai sigur şi mai puţin periculos. În loc de aceasta, el şi familia lui au devenit ţintele unei campanii de discreditare din partea celor ce aveau cele mai mari interese în această afacere. “Acum, după 12 ani, nu-mi vine să cred cât am fost de curajos în lucrarea mea ştiinţifică,” recunoaşte el. “Timp de 12 ani, am suferit şi am fost lovit sub centură. Într-adevăr, lucrarea era idealistă, dar nu conţinea nimic din ceea ce alţi cercetători independenţi nu au confirmat mai târziu.”
“N-am vrut să fiu eu în centrul lucrării, ci fotbaliştii,” afirmă Dr. Omalu. Cred că cei care au împins lucrurile înainte şi au făcut posibilă reuşita acestei lucrări sunt jucătorii Mike Webster, Terry Long, Andre Waters, Junior Seau, a căror amintire a rămas vie. Este o istorie despre dragoste şi lumină, despre salvarea vieţii unora sau îmbunătăţirea vieţii altora.”
Povestea doctorului Omalu a apărut într-un articol din revista GQ , semnat de Jeanne Marie Laskas. Acesta a stat la baza scenariului lui Landesman. “Articolul ei este cel mai bun din câte am citit pe această temă,” spune Dr. Omalu. “Ea m-a văzut ca pe un om. Până atunci tot ceea ce se spunea despre mine în mass media era negativ – eu eram un fel de extraterestru, care uneltea să distrugă modul de viaţă american. Acest articol a înclinat balanţa în favoarea mea. Dintr-o dată oamenii au început să-şi deschidă sufletul şi mintea la cele spuse de mine.”
Will Smith l-a putut studia pe Dr. Omalu în activităţile sale zilnice. “Bennet este un anatomo-patolog şi criminalist care face autopsii în fiecare zi, deci îşi petrece o mare parte din viaţă printre morţi. Dar el este totodată şi un om profund religios,” susţine Smith. “El îşi apreciază munca sa de anatomo-patolog mai mult ca pe o modalitate de a elibera sufletele celor plecaţi dintre noi – ultimul prag dintre lumea reală şi lumea de dincolo. Este un om spiritual, iar atunci când face o autopsie, aceasta devine pentru el o experienţă spirituală. El posedă un al şaselea simţ prin care află cum a murit un om. El studiază obiectele lor personale şi urmele lăsate pe trupul lor pentru a-şi da seama care e cauza morţii acestor oameni. E extraordinar să te uiţi la el în timp ce-şi face meseria.”
Unul dintre pacienţii la care se referă Dr. Omalu în lucrarea sa este Mike Webster, eroul fotbalului american, în al cărui creier doctorul a găsit primele dovezi de traume cerebrale cronice. În timpul autopsiei “l-am rugat pe Mike să mă îndrume,” povesteşte el. Deşi creierul lui Webster părea la început normal, Dr. Omalu şi-a dat seama că Webster avusese probleme neurologice grave şi a luat hotărârea de a păstra creierul lui Webster pentru a-l studia ulterior – o decizie neobişnuită, care a condus ulterior la descoperirea CTE (traumelor cerebrale cornice). “Puteam să-l fi pus înapoi, ca pe toate organele pe care le studiem şi apoi le punem acolo de unde le-am recoltat, dar cred că spiritul lui Mike m-a indrumat să procedez altfel.”
Filmul prezintă nu numai descoperirea doctorului Omalu, ci şi campania care a urmat împotriva sa. Cel ce a transpus povestirea doctorului Omalu pe ecran este Peter Landesman, care a scris scenariul şi a regizat filmul. Acum mai mulţi ani, Landesman – un fost jurnalist de investigaţii – s-a întânit cu Dr. Omalu. Astfel că, atunci când Landesman a fost solicitat să scrie scenariul ,el a afirmat “Ştiu despre Bennet, l-am întâlnit, m-am gândit la el şi i-am asimilat povestea vieţii.”